Słowa Ewangelii według św. Marka:
Po wyjściu z synagogi Jezus przyszedł z Jakubem i Janem do domu Szymona i Andrzeja. Teściowa zaś Szymona leżała w gorączce. Zaraz powiedzieli Mu o niej. On podszedł i podniósł ją, ująwszy za rękę, a opuściła ją gorączka. I usługiwała im. Z nastaniem wieczora, gdy słońce zaszło, przynosili do Niego wszystkich chorych i opętanych; i całe miasto zebrało się u drzwi. Uzdrowił wielu dotkniętych rozmaitymi chorobami i wiele złych duchów wyrzucił, lecz nie pozwalał złym duchom mówić, ponieważ Go znały. Nad ranem, kiedy jeszcze było ciemno, wstał, wyszedł i udał się na miejsce pustynne, i tam się modlił. Pośpieszył za Nim Szymon z towarzyszami, a gdy Go znaleźli, powiedzieli Mu: „Wszyscy Cię szukają”. Lecz On rzekł do nich: „Pójdźmy gdzie indziej, do sąsiednich miejscowości, abym i tam mógł nauczać, bo po to wyszedłem”. I chodził po całej Galilei, nauczając w ich synagogach i wyrzucając złe duchy.
Na ziemi jest wiele źródeł drogocennej wody. Gdyby wyschły, życie na ziemi dość szybko uległoby zniszczeniu. Źródła dają wodę słodką potrzebną do życia na lądzie stałym. Człowiek odruchowo zaczyna dziękować Stwórcy za ten zdumiewający cud natury, sekunda po sekundzie ubogacający ziemię. Źródło dające wodę życia zbliża do Boga. Inaczej jest, gdy stajemy przy człowieku, który płacze. Jego cierpiące serce jest źródłem łez, które wypływają przez oczy. Płaczących na ziemi jest tak wielu, że gdyby ich łzy połączyć, popłynęłaby wielka rzeka. To źródło rzadko zbliża do Boga, ono znacznie częściej oddala od Niego. Ono rodzi pytanie: Czy ten świat w ogóle jest dziełem Boga, skoro w nim, pokolenie po pokoleniu, płynie rzeka ludzkich łez? Czy Dobry Bóg mógł zgodzić się na taką rzekę?
Właśnie nad brzegiem tej rzeki została napisana jedna z najbardziej wstrząsających Ksiąg Starego Testamentu — Księga Joba. To w niej autor rzuca w stronę Boga pytania pełne bólu i buntu. Mocuje się z nimi i często przyznaje, iż jest bezradny. Każdy, kto stanął nad rzeką łez lub usiłował wysuszyć jej źródła, czyli uspokoić serce płaczące, z łatwością odnajduje się w przeżyciach bohaterów Księgi Joba. Znał tę Księgę również Jezus, Syn Boga, który przybył na ziemię z krainy wolnej od łez. Stanął nad naszą rzeką łez i długo rozmawiał z Ojcem na temat sensu jej istnienia. Otarł łzy kilkudziesięciu, może kilkuset osób usuwając swą cudowną mocą ich nieszczęście. Wiedział jednak, że celem Jego przyjścia na ziemię bynajmniej nie było osuszenie wszystkich źródeł łez i zlikwidowanie tej strasznej rzeki, która zda się dowodzić, że to nie Dobry Bóg jest stwórcą ludzkiej rodziny. Sam zapłakał i powiększył wody tej rzeki o swoje łzy. Trudno przypuszczać, by nie płakał jako niemowlę, które płaczem sygnalizuje swe potrzeby. Ewangeliści zanotowali, że płakał razem z Marią podchodząc do grobu jej brata i płakał widząc przyszłe zniszczenie Jerozolimy. To były łzy Jego zranionej miłości. Syn Boga nie tylko nie wysuszył źródeł łez na ziemi, ale sam stał się jednym z nich. Chciał, by Jego bracia nie wstydzili się łez i by umieli płakać. Dla nas żyjących według prawa: przyjemności — tak, cierpienie — nie, zachowanie Syna Bożego na ziemi jest zupełnie niezrozumiałe. Dla Niego zaś, żyjącego według zasady: miłość — tak, nienawiść — nie, cierpienie jest normalnym odruchem ludzkiego serca. W świecie ostrego zmagania miłości z nienawiścią, życia ze śmiercią, wieczności z doczesnością, cierpienie jest nieuniknione. Skoro Syn Boga zdecydował się na życie w naszym świecie, musiał powiększyć płynącą w nim rzekę łez. Uświęcił w ten sposób wszystkie wody tej rzeki i nadał im tajemniczy sens. Dla nas, zamkniętych w doczesności, sens ten jest wciąż ukryty. W oczach Boga ta właśnie rzeka jest najbardziej urodzajną rzeką ziemi. To w niej dokonuje się oczyszczenie i ożywienie wielu. Chrześcijanin musi mieć odwagę podejść z autorem Księgi Joba nad rzekę łez płynącą po naszym globie, a kiedy już usłyszy i zrozumie słowa jego narzekania i buntu, musi mieć odwagę podejść do Chrystusa i razem z Nim zapłakać sercem, które kocha. Dopiero wówczas potrafi odkryć wartość łez i tajemniczy sens rzeki łez odradzającej ludzkiego ducha.
Ks. Edward Staniek
Czytanie I: Hi 7, 1-4. 6-7
Psalm 25: Panie, Ty leczysz złamanych na duchu
Czytanie II: 1 Kor 9, 16-19. 22-23
Ewangelia: Mk 1, 29-39
+ L I T U R G I A T Y G O D N I A +
-poniedziałek, 05.02 1 Krl 8, 1-7. 9-13; Ps 132 (131); Mk 6, 53-56
-wtorek, 06.02 1 Krl 8, 22-23. 27-30; Ps 84, 3-4. 5 i 10-11; Mk 7, 1-13
-środa, 07.02 1 Krl 10 1-10; Ps 37,5-6.30-31.Mk 7,14-23
-czwartek, 08.02 1 Krl 11, 4-13; Ps 106 (105); Mk 7, 24-30
-piątek, 09.02 1 Krl 11, 29-32; 12; Ps 81 (80), Mk 7, 31-37
-sobota, 10.02 1 Krl 12, 26-32; 13, Ps 106 (105), Mk 8, 1-10
„O przyszłości nie można myśleć spokojnie, gdy się zapomina o przeszłości. Bez niej nie można odnaleźć ani pogłębić swej tożsamości. Myśląc o przyszłości, nie można odcinać tych korzeni, z których się wyrasta, bo one są kluczem do zrozumienia nas samych. Są zaś kluczem dlatego, gdyż wrosły w Chrystusa i Jego Kościół.”
(św. Jan Paweł II, Rzym, 10.11.1979)
PRZYPOMINAMY:
W każdy czwartek, o godz. 7.10, w watykańskiej Bazylice św. Piotra (kaplica św. Sebastiana), przy grobie św. Jana Pawła II, sprawowana jest Msza św. w języku polskim. Zapraszamy!
= O G Ł O S Z E N I A D U S Z P A S T E R S K I E =
■ w każdą niedzielę zapraszamy na wspólne nieszpory (godz. 17.30).
■ jutro, o godz. 20, odbędzie się spotkanie formacyjne dla polskich studentów.
■ w dniach od 9 do 13 kwietnia organizujemy pielgrzymkę do Fatimy i Santiago di Compostela. Zapisy w zakrystii.
ZAPISY TYLKO DO 18 LUTEGO 2018
■ zachęcamy do nabywania i lektury prasy katolickiej.
■ Poradnictwo rodzinne – telefon: 328 456 47 75.
kościół św. Stanisława B.M.
via delle Botteghe Oscure 15, 00186 Roma
Rektor – ks. prałat Paweł Ptasznik
kontakt w sprawach parafialnych:
tel. 06 679 53 47; e-mail: parafiaroma@gmail.com
ks. Antoni Pyznar – tel. 06 679 53 47 wewn. 213
ks. Jacek Staniek SChr – tel. 06 679 53 47 wewn. 212
Biuro Informacji dla Pielgrzymów:
tel. 06 679 53 47 wewn. 222
pon.-pt.: 16.00-17.30, a we wt. i czw. także od 9.00 do 12.30
Leave a Reply